Info Kesihatan : Selsema Babi


Selsema babi virus A (H1N1) adalah penyakit yang berkaitan pernafasan babi disebabkan oleh virus selsema jenis A yang merebak diantara babi.Penyakit ini jarang menjangkiti manusia namun ia mula merebak sesama manusia dan dipercayai hanya terhad sehingga orang ketiga, menurut laporan dari CDC(Centers for Disease Control and Prevention) namun masih tidak diketahui secara tepat bagaimana ia merebak sesama manusia.

Penyebaran virus ini sama seperti selsema bermusim, ia merebak melalui batuk atau bersin.Sesetengah orang dijangkiti melalui sentuhan pada benda yang menpunyai virus selsema sebelum menyentuh mulut atau hidung mereka.Pesakit selsema ini boleh menjadi pembawa kepada yang lain seawal satu hingga 7 hari sebelum simptom kelihatan tanpa disedari oleh pesakit.Penyakit ini boleh merebak dalam masa dua hari selepas simptom kelihatan terutama pada kanak-kanak.

Antara simptom-simptom yang jelas adalah sama seperti selsema biasa iaitu demam,batuk,sakit tekak,sengal badan,pening,kesejukan dan keletihan. Ada diantara pesakit dilaporkan menghidapi cirit birit dan muntah-muntah. Sebelum ini,terdapat juga laporan beberapa penyakit seperti pneumonia(kegagalan system pernafasan) dan kematian di kalangan pesakit sama seperti simptom yang terdapat pada pesakit selsema bermusim.
Untuk kanak-kanak simptom-simptom yang sangat perlu diambil perhatian ialah :

1) Permasalahan ketika bernafas

2) Warna kulit kebiru-biruan

3) Tidak minum banyak air

4) Tidak aktif

5) Cepat marah

6) Mengalami demam dan batuk teruk selepas pulih dari selsema

7) Demam bersama ruam

Untuk dewasa,simptom-simptom ini perlu diberi perhatian :

1)Sukar bernafas

2) Sakit atau tekanan pada dada dan abdomen

3) Pening dan muntah

4) Keliru (bukan sebab terlalu banyak membaca)

Untuk merawat penyakit ini daripada merebak dalam badan,CDC telah menasihatkan agar pesakit menggunakan oseltamivir atau zanamivir (sejenis'Antiviral drug').Ia boleh didapati dalam bentuk pil,ubat cecair atau inhaler(Sila rujuk farmasi dan doktor pakar mengenai cara pengambilan dan bilangan dos yang diperlukan).

Pun begitu,tiada sebarang vaksin khusus untuk menghindarkan atau mengubati penyakit ini. Hanya aktiviti harian sahaja yang boleh mengelakkan kuman ini daripada merebak seperti:

1) Tutup mulut dan hidung ketika bersin dan buangkan tisu yang telah digunakan dalam tong sampah.Jika tiada tisu, gunakan tangan ketika bersin dan batuk serta basuh tangan setiap kali lepas bersin atau batuk.

2) Basuh tangan menggunakan sabun dan air sekerap mungkin terutama selepas batuk atau bersin.Penggunaan pembersih tangan daripada alkohol sangat berkesan.

3) Elakkan dari menyentuh mata ,hidung dan mulut.

4) Cuba elakkan dari duduk berdekatan dengan pesakit ini.

5) Jika anda menghidapi selsema,CDC menasihatkan agar duduk dirumah serta mengehadkan aktiviti luaran.

Akhir kalam, jagalah diri anda menjelang imtihan ini.Selamat menghadapi imtihan.


Disediakan Oleh :
Timbalan Setiausaha Agung
( Unit Kebajikan dan Kemanusiaan ) sesi 2008/2009

"JULANG THAQAFAH BAKTI DICURAH"
Share this article :

+ comments + 1 comments

June 10, 2009 at 6:00 AM

Info yg amat menarik, TQ

Post a Comment
 
MEMARTABAT KEILMUAN MEMIMPIN KESATUAN
Copyright © 2012. LAMAN RASMI : Dewan Perwakilan Mahasiswi Mansurah - All Rights Reserved
Template Created by MMC Mansurah
Proudly powered by Blogger