Laporan : Majlis Khatam Al-Quran dan Penutup Ibadah Ihya' Ramadhan 1430 H

Photobucket

Majlis Bermula : 15:30
Majlis Berakhir : 18:15
Tarikh : 25 Ramadhan 1430 Hijriah bersamaan 15 September 2009
Tempat : Dewan Persada Jazirah Al-Ward (DPJA)
Perasmian Penutup : Al-Fadhil Ustaz Amaluddin Bin Arshad (Naib Setiausaha Agung merangkap Lajnah Pendaftaran dan Pemangku Badan Sambutan dan Rehlah PMRAM 2009
Kehadiran : 34 ikhwah dan 66 orang akhawat

Alhamdulillah bersyukur kehadrat Ilahi kerana kita sama-sama dapat mengadakan satu program yang cukup baik buat seluruh ahli DPMM pada baru-baru ini. Program yang diadakan ini di bawah anjuran Unit Dakwah dan Pembangunan Insan dengan kerjasama Unit Dakwah dan Pembangunan Insan HEWI DPMM sesi 2009/2010 telah berlansung selama 25 hari bermula 1 Ramadhan yang lalu. Pelbagai program menarik telah diadakan sepanjang bulan ramadhan ini antaranya ; Daurah Kitab Syamail Muhammadiah oleh Al-Fadhil Us Mohd Nazrul bin Abdul Nasir, Daurah Kitab Al-Waqt Indal Muslim oleh Al-Fadhil Us Salman bin Maskuri, Qiamullail, Tadarus Al-Quran, Ramah Mesra Bersama Pimpinan, Iftor Jamaie, Badar Gathering Day's(akhawat), Ceramah Badar Kubro oleh Us Hanafi dan, Majlis Khatam Al-Quran.

Photobucket

MAJLIS KHATAM AL-QURAN

Majlis ini telah bermula seawal jam 03:30 petang dengan kehadiran seramai 100 orang ahli yang telah memeriahkan majlis ini. Majlis dimulakan dengan bacaan ayat suci Al-Quran oleh kesemua ahli yang hadir dengan diketuai oleh saudara Daud bin Hassan. Bacaan Al-Quran dimulai dengan surah Ad-Dhuha sehingga surah terakhir iaitu An-Nass seterusnya disudahi dengan bacaan doa yang diimami oleh saudara Tuan Azman. Setelah selesai slot khatam Al-Quran, majlis diteruskan lagi dengan slot bersama Badan Pengurus PMRAM dan Hewi Angkat Mansurah.

SLOT BERSAMA BP DAN HEWI ANGKAT MANSURAH

Majlis dimulakan dengan ucapan oleh Ustzah Izzati Farhana selaku Bendahari (Ketua Unit Ekonomi) HEWI PMRAM yang juga merupakan HEWI angkat DPM Mansurah . Beliau telah memperkenalkan diri secara ringkas.Dalam ucapan, beliau telah melahirkan ucapan terima kasih kerana dijemput untuk ifthor bersama-sama ahli DPMM. Dalam ucapan terakhir, beliau telah menyampaikan satu harapan supaya setiap ahli dapat memberikan kerjasama yang terbaik dlm program-program yang dijalankan oleh dpm atau PMRAM pusat.

Majlis seterusnya disambung oleh Ustazah Shahidatul Akma bt Mohd Sya'ry selaku Naib Pengerusi HEWI III (Ketua Lajnah Muhafazah) PMRAM. Beliau juga telah memperkenalkan diri seara ringkas. Dalam ucapan, beliau telah meluahkan perasaan gembira kerana dapat bertemu ahli-ahli DPM. Beliau juga mengucapkan terima kasih kerana diraikan dalam suasana yang cukup meriah (majlis khatam Quran). Beliau juga mengingatkan DPM adalah merupakan anak kepada PMRAM dan mengharapkan kerjasama yang terbaik dari pimpinan dan ahli DPMM dalam memberi sumbangan tenaga dan buah fikiran untuk menjayakan agenda tarbiyah oleh pihak PMRAM pusat. Bantu dan sokonglah PMRAM, PMRAM pusat begitu mengharapkan pada ahlinya untuk menjaga DPM-PMRAM selari dengan dasar dan tujuan yang telah digariskan, begitulah pengharapan daripada beliau di akhir ucapan yang telah disampaikan.

Majlis diteruskan lagi dengan ucapan daripada wakil BP angkat DPM Mansurah oleh Al-Fadhil Ustaz Amaluddin Bin Arshad. Dalam ucapan beliau telah memperkenalkan diri dan BP angkat Mansurah iaitu Al-Fadhil Ustaz Shahrizan bin Mohd Hazimie dan Al-Fadhil Ustaz Mohamad Azlan bin Alias. Beliau telah menyampaikan salam daripada kedua-dua BP angkat DPM Mansurah yang tidak dapat hadir disebabkan beberapa kerja yang perlu diselesaikan diperingkat pusat. Beliau mengucapkan ribuan terima kasih kepada pihak DPMM kerana sudi menjemput wakil daripada PMRAM pusat untuk menyertai majlis penutupan BADAR yang dikendalikan oleh DPMM pada sesi ini. Beliau juga mengharapkan agar kesatuan sesama ahli DPMM dapat dijaga dalam mencapai misi dan visi daripada PMRAM pusat sendiri.

Majlis seterusnya diserikan lagi dengan tayangan slide show berkenaan Al-Quran dan mukjizatnya dan tayangan bertajuk "Shift Your Paradigm" yang mana telah memberikan suntikan buat ahli DPMM berkenaan pentingnya kita sebagai azhari menjuarai isu ummah. Seterusnya slot kemuncak pada majlis ini diteruskan dengan ucapan perasmian penutup oleh Al-Fadhil Ustaz Amaluddin Bin Arshad (Naib Setiausaha Agung merangkap Lajnah Pendaftaran dan Pemangku Badan Sambutan dan Rehlah PMRAM 2009).

PENUTUPAN BADAR OLEH WAKIL PMRAM PUSAT

Majlis dimulai dengan ucapan daripada Pengarah BADAR-Pengerusi DPMM seterusnya Ustaz Amaluddin bin Arshad.

Us Amaluddin selaku wakil daripada PMRAM pusat telah menyampaikan beberapa perkara penting buat kita selaku mahasiswa/wi muslim. Antara isi kandung yang kita boleh ambil ialah; kita hendaklah sentiasa mengingati Firman Allah subahanahuwataala yang bermaksud :" Apabila kamu bersyukur maka akan aku tambah nikmat bagi kamu, sekiranya kamu ingkar maka sesungguhnya azabKu teramatlah pedih". Selaku seorang muslim seharusnya kita ingat tentang nikmat-nikmat yang Allah subhanahuwataala berikan pada kita dan kita perlu sentiasa meletakkan rasa takut kepada Allah subhanahuwataala. Sekiranya kita mengabaikan segala nikmat yang dikurniakanNya,bila-bila masa sahaja azab Allah akan menimpa kita. Beliau juga mengingatkan kepada kita berkenaan bulan ramadhan yang hanya tinggal beberapa hari sahaja lagi, maka perlulah kita mempertingkatkan amalan kita walaupun detik-detik terakhir ramadhan ini akan berlalu. "Ramadhan yang sama,hasil yang berbeza" juga telah di ungkapkan oleh beliau. Jadikanlah ramadhan ini sebagai bulan penyucian jiwa dan rohani,yang dapat mendidik dan mengasuh hati kita bagi menguatkan jiwa dan rohani. Bulan ramadhan ini juga sebagai bulan untuk menaiktarafkan amalan dan kedudukan seseorang muslim itu berbanding dengan bulan-bulan lain. Beliau mengakhiri ucapan perasmian penutup ini dengan sebuah cerita yang mana seorang ahli ibadah selama 80 tahun tidak pernah melakukan maksiat dihadapan Allah subahanahuwataala. Tetapi apabila si ahli ibadah ini mati maka, dia dipersoalkan oleh Allah berkenaan sama ada beliau masuk syurga Allah adakah dengan amalan selama 80 itu atau dengan rahmat daripada Allah. Kisah ini dapat memberi satu motivasi kepada kita agar kita tidak hanya melakukan amal ibadah semata-mata malah rahmat daripada Allah juga perkara terpenting untuk menjamin kita sama ada ke syurga atau ke neraka. Ucapan selama 20 minit ini banyak memberi input dan pengajaran yang baik buat seluruh pendengar yang hadir pada program tersebut.

Photobucket

IFTOR BERSAMA BP DAN HEWI

Selepas program penutup BADAR berakhir,tibalah masa yang di nantikan oleh semua iaitu berbuka puasa bersama BP dan HEWI. Antara menu yang menarik pada program tersebut ialah ikan bakar bersama air asam tomato dan lain-lain. Majlis iftor ini telah memberi ruang kepada ahli untuk mengenal pimpinan PMRAM dengan lebih dekat lagi. Majlis diteruskan lagi dengan solat terawikh dan seterusnya majlis bersurai pada jam 10 malam.
Share this article :
 
MEMARTABAT KEILMUAN MEMIMPIN KESATUAN
Copyright © 2012. LAMAN RASMI : Dewan Perwakilan Mahasiswi Mansurah - All Rights Reserved
Template Created by MMC Mansurah
Proudly powered by Blogger