UDPI HEWI DPMM : Universiti Ramadhan


Bismillahirrahmanirrahim

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh

Segala puji bagi ALLAH, Rabb sekalian alam. Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Firman ALLAH S.W.T,mafhumNya: " Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan ke atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertaqwa ".

Sahabat-sahabat yang dikasihi ALLAH sekalian,

Ramadhan al-Mubarak menjelang lagi, bulan yang cukup sinonim dengan nama bulan tarbiyah dan ibadah, di mana di bulan ini jiwa-jiwa kita di tarbiyah dengan undang-undang Ramadhan, dipermudahkan untuk beribadah dan dimotivasikan dengan kelebihan-kelebihan dan fadhilat-fadhilat beribadah dalam bulan Ramadhan. Maka adalah sepatutnya hasil yang dikeluarkan oleh universiti Ramadhan ini merupakan hasil yang gilang-gemilang ditambah pula dengan fadhilat LailatulQadar. Alangkah beruntungnya orang-orang yang mengambil bekalan di bulan Ramadhan.

Namun, disamping kita sibuk beribadah menambahkan pahala dan memohon maghfirahNya, jangan pula kita sesekali lupa akan nasib rakyat Palestin yang menyambut Ramadhan dengan bedilan peluru. Tidak lupa juga dengan krisis yang bakal melanda Dewan Perwailan Mahasiswa/wi Mansurah iaitu krisis kekurangan pelapis.

Pelapis merupakan elemen yang tidak kurang pentingnya bagi menjamin survivor sesebuah institusi. Mansurah yang menempatkan cawangan Al-Azhar mula dibanjiri oleh mahasiswa/wi dari Malaysia sekitar tahun 1992. Dari generasi ke generasi, Dewan Perwakilan Mahasiswa/wi Mansurah tetap tegar sebagai satu-satunya institusi yang menjaga kebajikan mahasiswa/wi Malaysia yang menuntut di Al-Azhar cawangan Mansurah yang juga merupakan satu proksi yang berusaha untuk melahirkan mahasiswa/wi Islam yang berjaya menggarap Islam sebagai gaya hidup mereka.

Pun begitu, rantai-rantai yang menyambungkan dari generasi ke generasi ini bakal digugat. Keputusan terbaru dari pihak Al-Azhar pusat untuk tidak menghantar wafidun-wafidun ke Al-Azhar di peringkat cawangan cukup memberikan kesan yang mendadak terhadap corak penempatan serta gaya hidup mahasiswa/wi Malaysia di Mansurah. Di tambah pula oleh kebanjiran mahasiswa/wi Perubatan yang menuntut lebih ramai tenaga-tenaga pengisi di kalangan pengajian Islam. Sumber manusia yang sedia ada pula masih tidak mencukupi untuk menampung keperluan persatuan apatah lagi untuk menyediakan sumber manusia bagi pihak lain. Lebih-lebih lagi, sumber manusia ini bakal berkurangan kerana kebanyakkan dikalangan mereka merupakan mahasiswa/wi tahun akhir.

Maka kini, geneasi-generasi yang bakal menerajui DPMM perlu bersedia menghadapi evolusi dari segi budaya dan pemikiran, disamping mentarbiyah rijal-rijal yang mempunyai potensi tinggi dari kalangan mahasiswa pengajian Islam mahupun mahasiswa perubatan serta mengajak golongan-golongan yang merasakan diri mereka low-profile untuk bersama-sama turun mendokongi persatuan yang kita cintai bersama.

Ingatlah bahawa kita selaku orang-orang yang mempunyai ilmu agama ditaklifkan oleh ALLAH S.W.T sebagai pewaris tugas Rasulullah S.A.W sebagai " As-Syahid". Ingatkah kalian bagaimana Rasulullah S.A.W menangis mengingatkan betapa beratnya tugas seorang "As-Syahid" tatkal dibacakan olehnya Ibnu Mas'ud Surah an-Nisa' : ayat 41," Maka bagaimana (halnya orang kafir nanti), apabila Kami mendatangkan seorang saksi (rasul) dari tiap-tiap umat dan Kami datangkan kamu (Muhammad) sebagai saksi atas mereka itu (sebagai umatmu)?".

Oleh itu, perbetulkan niat kalian, tetapkan pendirian kalian dan rebutlah peluang Ramadhan kali ini untuk mentarbiyah jiwa-jiwa yang kian alpa dan saling ingat-mengingati di atas jalan kebenaran serta bertawakkallah kepada ALLAH S.W.T. Semoga Ramadhan kali ini memberikan impak yang positif di dalam jiwa kalian.
Wallaua'lam.

"KEMANTAPAN FIKRAH MEMBINA SYAKHSIAH"

NOOR AZIMAH BINTI ARBA'AIN
(UNIT DAKWAH & PEMBANGUNAN INSAN HEWI DPMM 09/10)


Share this article :
 
MEMARTABAT KEILMUAN MEMIMPIN KESATUAN
Copyright © 2012. LAMAN RASMI : Dewan Perwakilan Mahasiswi Mansurah - All Rights Reserved
Template Created by MMC Mansurah
Proudly powered by Blogger