UDPI DPMM : Mempersiapkan Diri Menghadapi MAT (Mati)

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh

Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan besar baginda Nabi Muhammad s.a.w serta ahli keluarganya, sahabat-sahabatnya dan para pengikutnya sehingga hari kiamat.

Maha Suci Allah, tiada ilmu kami melainkan apa yang Engkau ajarkan pada kami kerana sesungguhnya Engkaulah yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.

Sahabat- sahabat yang dikasihi oleh Allah,

Di mana kita hari ini dan di mana kita hari esok? Mungkin hari ini kita di dalam kediaman yang selesa lagi menenangkan dan boleh jadi hari esok kita di dalam kubur yang smepit lagi menakutkan dalam keadaan seorang diri.

Sahabat- sahabatku yang dikasihi Allah,

Di mana kita hari ini dan di mana kita hari esok? Mungkin hari ini kita bersama-sama dengan orang yang kita kasihi di taman- taman, tempat beli- belah, menonton hiburan bersama-sama dan sebagainya. Boleh jadi hari esok kita terlantar di atas katil menanti mati menjelang dan menanti malaikat maut mencabut nyawa kita.

Sahabat- sahabatku yang dikasihi Allah,

Ingatlah kita bersama- sama bahawa ajal itu telah ditentukan oleh Allah tapi ianya dirahsiakan daripada seluruh manusia supaya mereka cinta melakukan ketaatan dan segera meninggalkan segala lalai, dosa dan maksiat.

Sahabat- sahabatku yang dikasihi oleh Allah,

Sama- sama kita fikirkan bagaimana caranya satu hari nanti kubur yang bakal kita diami di dalamnya merupakan taman dari taman- taman syurga dan juga sama- sama kita fikirkan bagaimana caranya kita di satu hari nanti di akhirat mendapat tempat yang terhampir dengan Sang Pencipta kita.

Sahabat- sahabatku yang dikasihi oleh Allah,

Oleh kerana kita akan mati meninggalkan dunia ini, marilah sama- sama kita melakukan persiapan yang rapi untuk menghadapi hari yang sangat getir itu sementara kita masih lagi diberikan oleh Allah kehidupan sebagai peluang untuk memikirkan dan melakukan perkara yang dapat membahagiakan kita di sana nanti.

Sahabat- sahabatku yang dikasihi oleh Allah,

Akhirnya, selamat melakukan persiapan menghadapi mati dan semoga kita semua diberikan kebahagiaan di dunia dan di akhirat kelak.

Sekian, wassalam.

Makhluk Allah,

SAIFULHAFIZ BIN AHMAD SABIRON
(Ketua Unit Dakwah dan Pembangunan Insan)
Share this article :
 
MEMARTABAT KEILMUAN MEMIMPIN KESATUAN
Copyright © 2012. LAMAN RASMI : Dewan Perwakilan Mahasiswi Mansurah - All Rights Reserved
Template Created by MMC Mansurah
Proudly powered by Blogger