[ARTIKEL] KISAH MOTIVASI 1



Ubah.

Seluruh penduduk Thneedville bergantung sepenuhnya kepada syarikat O'Hare yang menjadi satu-satunya pembekal oksigen di bandar mereka. Tiada sebatang pokok pun ditanam di bandar tersebut. Ted sedar, pertemuannya dengan Once-ler untuk mengetahui bagaimana untuk mendapatkan pokok bukan sekadar untuk memikat hati Audrey, tetapi demi kepentingan masyarakat juga. 

Bertahun lamanya O'Hare mempengaruhi pemikiran penduduk Thneedville. "Perkara terakhir yang kamu mahukan di sini ialah pokok-pokok, sungguh kotor! Mengeluarkan cecair melekit ke merata tempat. Adanya pokok, maka semut-semut beracun dan lebah-lebah yang menyengat akan wujud. Fikirkan tentang keselamatan anak-anak kita. Dan seperti yang kita tahu, pokok-pokok mengeluarkan dedaun, kemudian dedaun ini akan jatuh di mana-mana sahaja!" Andai masyarakat tahu bahawa pokok-pokok dapat membekalkan oksigen dengan percuma, maka periuk nasi O'Hare akan terjejas.

Demi masa depan, maka seluruh penduduk Thneedville harus melakukan perubahan, bermula dengan satu-satunya benih pokok yang wujud, dan bersedia menghadapi apa jua risiko ke arah kehidupan yang lebih baik.

"Jangan bicara soal perjuangan andai takut menghadapi risiko."

Apa jua pilihan tidak pernah lepas dari kekurangan. Kita memilih untuk datang menyambung pengajian di Mesir, maka kita harus tabah melayan kerenah masyarakat yang berbeza dari tempat kita. Kita memilih seseorang menjadi pasangan hidup kita, maka kita harus sedar dia juga seorang manusia yang tidak lepas dari melakukan kesilapan maka perlu timbul rasa tanggungjawab untuk saling melengkapi.

Yang penting, jangan takut untuk membuat keputusan, walaupun pilihan kita itu dimomokkan dengan persepsi yang buruk oleh mereka yang takutkan perubahan, lebih tepat lagi mereka yang takutkan kekalahan.

"Unless someone like you cares a whole awful lot, nothing is going to get better. It's not." - Dr. Seuss

Pengajaran

Dalam kehidupan kita seharian, sepatutnya kita sedar nilai dan potensi kita untuk melakukan sesuatu perubahan. Menelusuri lembaran sirah Nabi Muhammad S.A.W.,mengambil definisi hijrah dalam konteks kini iaitu melakukan perubahan dari sesuatu yang buruk ke sesuatu yang baik dan seterusnya ke arah yang lebih baik. Jadi, marilah sama-sama kita mengaplikasikan kisah ini serta sirah Nabi kita dalam setiap kondisi.

Dipetik dari Facebook Ammar Ibnu Ziyadi, Biro Pembangunan Insan, PERUBATAN Cawangan Mansurah.


MEMARTABAT KEILMUAN MEMIMPIN KESATUAN

Share this article :
 
MEMARTABAT KEILMUAN MEMIMPIN KESATUAN
Copyright © 2012. LAMAN RASMI : Dewan Perwakilan Mahasiswi Mansurah - All Rights Reserved
Template Created by MMC Mansurah
Proudly powered by Blogger