Mahasiswa Perlu Terjun ke Medan Masyarakat

Photobucket

Utubis Jadid, 12 Oktober 2009 : Program Ceramah Motivasi yang bertajuk Peranan Mahasiswa Al-Azhar anjuran Unit Pengetahuan dan Pendidikan DPMM sesi 2009/2010 mendapat sambutan seluruh Mahasiswa yang berada di cawangan Mansurah.

Program bermula jam 1.30 petang itu dibuka tirai oleh Pengerusi Majlis Al- Fadhil Us Abdul Hafiz Bin Mat Tuah dengan membaca Ummul Furqan. Seterusnya Majlis diteruskan dengan ucapan Pengerusi DPMM sesi 2009/2010 Al- Fadhil Us Amirul Bin Hasim. Beliau banyak menegaskan kaitan menuntut ilmu dan kefahaman dalam melaksanakan ilmu tersebut. Kata beliau, ilmu yang kita pelajari perlu diberkati dan tidak dapat tidak perlu bertalaqqi bukan hanya dengan membaca sendirian, bimbang tersalah faham. Panjang lebar ucapan nasihat ilmiah yang disampaikan.walaubagaimanapun berakhir jua memberi laluan kepada tetamu kehormat yang akan memberi suntikan motivasi buat Mahasiswa yang sedang menuntut ilmu di bumi Mansurah ini.

Masa yang dinantikan sudah tiba, seperti dirancang. Majlis diteruskan dengan menjemput Al Fadhil Yang Berhormat Ustaz Taib Azamuddin Bin Mohd taib dengan diiringi Pengerusi Slot Us Amin Taufiq Bin mohd Rifain. Kalam Motivasi yang disampaikan sememangnya membakar jiwa semangat buat kami untuk terus menuntut ilmu dan berjuang mempertahankan Islam tercinta.

Beliau memulakan ceramah Motivasinya dengan, kalam seorang Hukama': " Sesungguhnya barang siapa yang tidak menghiraukan ulama' maka dia akan hilang akhiratnya, barang siapa yang tidak menghiraukan pemerintah maka dia akan hilang dunianya dan barang siapa yang tidak menjaga pergaulannya maka dia hilang maruahnya..". Begitulah matan yang telah dihuraikan panjang lebar membuatkan Mahasiswa terus bersemangat dan akan sentiasa berkorban untuk menegakkan Islam.

Tegas beliau, Mahasiswa Al Azhar perlu belajar bersungguh-sungguh, apabila pulang ke tanah
air nanti tunaikanlah amanah ilmu ini. Sesungguhnya ilmu yang kita pelajari jika ianya diiringi dengan keimanan pastinya kita akan melaksanakan mengikut tuntutan Islam.

Turut ditegaskan, Mahasiswi khususnya juga merupakan harapan ummah, hari ini semakin kurang terkedepan untuk menyuarakan demi membela Islam dalam beberapa isu. Terutamanya dalam menentang beberapa NGO yang telah membantah apa yang telah disyariatkan oleh Islam. Apakah kita hanya bersemangat ketika kita berada di sini sahaja? Persoalan ini ditimbulkan, tepuk dada tanya iman.

Ditambah juga beberapa cerita dan pengalamanya semasa berada di bumi Mesir sekitar tahun
1976 dan selainya. Pengalaman suka duka yang mencuit hati para hadirin.

Setelah itu maka berakhir ceramahnya, kemudian dibuka beberapa persoalan untuk para hadirin yang hadir. Soalan yang ditanya oleh ust. Amir Hamezah bin Kamil yang bebunyi, Seperti kata Saidina Umar Al Khattab, "..Tiada Islam tanpa Jamaah, dan tiada jamaah tanpa kepimpinan,tiada kepimpinan tanpa ketaatan..".Soalanya : "Adakah kita sepatutnya mewujudkan pesatuan lain jika sesebuah persatuan itu kemungkinan ada beberapa kelemahan? sebagai contoh di sini kita ada PMRAM dan naunganya!. Soalan yang dilontarkan dijawab dengan mudah bahawa jika mengikut waqi' kita berada di Mesir ini perlulah mendukung PMRAM dan Persatuan yang dinaunginya. Jika PMRAM lemah, maka bantulah PMRAM, bukan memusnahkanya dengan menubuhkan kumpulan-kumpulan lain.

Maka berakhirlah ceramah motivasinya yang penuh bertenaga itu, walaupun pada asalnya rombongan ke bumi Mesir ini hanyalah untuk menziarahi anaknya. Oleh kerana, Menggunakan peluang yang ada pihak DPMM menjemput seluasnya untuk berkogsi ilmu, isu semasa dan pengalamanya.

Majlis berakhir pada jam 3.30 petang dan diakhiri dengan bacaan tasbih kifarah dan suratul asr.
Share this article :
 
MEMARTABAT KEILMUAN MEMIMPIN KESATUAN
Copyright © 2012. LAMAN RASMI : Dewan Perwakilan Mahasiswi Mansurah - All Rights Reserved
Template Created by MMC Mansurah
Proudly powered by Blogger